Borsod Motorsport

A hétvégén Borsodban a Tiszaújváros Transz Rudabánya Hegyiszlalom várja az érdeklődőket

Az Andrew Motorsport a nyári Barcika Rally után ősszel sem hagyják benzingőz nélkül a környék lakóit és autózni vágyóit. A Rudabánya melletti magánúton Hegyiszlalom elnevezéssel amatőr versenyt tartanak november 6-án! A szervező bizottság tagjával, Juhász Istvánnal beszélgettünk.

A nyáron szerveztetek egy elég rangos futamot Kazincbarcikán, ahol sok mezőnyt vonultattatok fel. Eltelt egy kis idő, milyen a konklúzió a versenyt illetően..

Úgy értékelem, hogy maga a verseny jól sikerült, viszont kicsit még sem felhőtlen ezzel kapcsolatban a hangulatom, mert egyrészt óriási válság előtt állunk. Most volt éppen Elnök Úrral karöltve egy közös megbeszélésünk, ahol próbáltuk a jövőt összerakni, és azt gondolom, hogy a rendezvény kezét most egy időre el kell, hogy engedjük. Valószínűleg nem lesz önálló Rally2-Rally3 futam a jövőben, de a közeljövőben semmiképpen. Másrészről elég nulla visszajelzésem volt az önkormányzattól. Ugyan, amiben előtte közös egyeztetéssel megállapodtunk, azt mindent megkaptam, de abszolút nulla érdeklődés mellett nem érzem azt, hogy nekem erőlködnöm kellene. A válság miatt sokan, köztük én is, úgy gondoljuk, hogy sajnos csökkenni fog a versenyzőlétszám, főleg az olyanok száma, akik csak támogatók bevonásával tudtak versenyezni. Másrészt nem is bír el ennyi futamot ez a bajnokság. Talán ki kell mondani, hogy egy ideig ez volt az utolsó Kazincbarcika Rali.

Sokszor halljuk a nézőktől, hogy lehúzásnak érzik a versenyeken, hogy belépőt kellett fizetni, nem érzik azt, hogy kapnak valamit a pénzükért. Ez egy szolgáltatás. Ha ilyen szinten nézed, nálunk pont ez volt a szemlélet ezen a bajnoki futamon is. Ezért kapnak ebédet a versenyzők a gyűjtőben egy gulyás formájában, ezért próbáltuk színes hírekkel folyamatosan fenntartani az érdeklődést már hetekkel a verseny előtt az oldalatokkal karöltve. Sztár versenyzőket hívtunk, nézői visszajelzések alapján az utóbbi 20 év legjobb prológja volt a salakpályán. A mi felfogásunkban ez egy szolgáltatás azon túl hogy egy bajnoki futam is. Nem nagyon hallottam panaszt a belépőjegyek miatt. Talán most mindenki úgy érezte kaptak valamit a pénzükért cserébe.

Úgy látszik, a lendület megmaradt a verseny után, legalábbis a versenyrendezés tekintetében mindenféleképpen. Hogyan jött a gondolat a rudabányai versenyre így év végén, az ORB zárófutam előtt egy héttel? Persze nem egy a felvevőpiaca a két eseménynek.

Azt gondoltam, kicsit jobban jönnek majd tesztelni egy héttel Zemplén előtt, de egy kezemen meg tudom számolni a tesztelőinket. Van egy 60 autó körüli nevezőnk. Én ezt pozitívként értékelem. Négy héttel ezelőtt hoztuk létre a Facebook-eseményt, akkor értesült róla mindenki. Ahhoz képest az első 24-48 órában jött közel 20 nevezés, ebből a 60-ból. Nyitott ajtókat döngetünk. A környezetemben sok olyan versenyző volt, akikkel már a szlalomon összeismerkedtünk, mondhatni „törzsgárda-tagok” voltak a mi amatőr versenyeinken, és év elejétől kérdezgették, hogy mi akarunk-e csinálni valamit?! Úgy láttam az év folyamán, hogy nem egy olyan hétvége volt az évben, ahol 3-4 kis verseny volt egy időben és nem láttam a helyet, ahol becsatlakozhatunk. De most év végére sikerült a támogatói háttérrel egy olyan alapköltségvetést összerakni, amivel talán rizikómentesen meg tudjuk rendezni ezt a versenyt. Barcikával ellentétben, ami nem hozta anyagilag azt az elvárást – talán nem volt minuszos -, a befektetett munkával nem arányos, még ha pluszos is. Rudabánya viszont úgy néz ki, hogy pozitív anyagilag is. Nyilván nem azért dolgozik senki, hogy elfáradjon, ezért nem olyan nagy baj, hogyha egy vállalkozás nyereséges.

Nem mindenkit elégít ki egy Kunmadaras vagy Mezőkövesd, vagy bármi ilyen zárt tér, hanem tényleg egy ralihoz hasonlót szeretnének űzni. Élte mindenki a Barcika Ralin is ezeket a pályákat, és Frank Kelly is azt mondta a Felsőkelecsényi gyorsra, hogy ez bármelyik bajnokságon a világ bármely részén megállná a helyét. Nagyon tetszett mindenkinek. Rudabányának ugye külön megvan a maga kis sava-borsa ezzel a murvás betétrésszel.

Újnak tűnik ez a hegyi szlalom kifejezés pláne itt Rudabányánál, hiszen, ha szlalom, akkor jó tapadásra asszociál az ember. Mesélj kicsit erről az új irányról, új versenyzési formáról. Mit értünk itt a hegyi szlalom alatt? Hogyan épül fel a pálya, hogyan bonyolódik majd le a futam? Milyen autókkal lehet indulni?

Onnan indult el, hogy ki akartak jönni a rendezők ezekről a repterekről, zárt térből. Hegyi szlalomnál látták azt, hogy futamként létre tud jönni, a Rally Szakág viszont ezt nehezen fogadta el. Nálunk is lehet cső nélküli, full utcai kocsival jönni, ehhez viszont átlagsebességet kell csökkenteni. Alapvetően ezeket a versenyeket a szlalom szakágban lehetett regisztrálni, a szabályzatban le van írva, hogy 200 vagy 500 méternél – nem pontosan emlékszem – hosszabb egyenest nem tartalmazhat a pálya, mert akkor már lassító elemet kell berakni. Most viszont már jogszabályi változás okán nem is tudnak közutas szakaszt belerakni. Ugyan a miénk magánút, de közforgalom elől nem elzárt, szlalom szakághoz nem is tudjuk regisztrálni. A Keszthelyi Robiék szombati hegyi szlalomja, illetve a mi Rudabányánk az első két olyan úttörő rendezvény, ami Rally Szakághoz regisztrált rendezvény. Ez a 3400 méter nekünk tartalmaz kilenc darab lassítót, – pontosabban nyolc klasszikus lassítót és egy kitérőt, – ezért mindenféleképpen valamilyen szinten jogosult erre. Ugye nálunk kiegészítő, hogy „és amatőr rali” az elnevezés. Jönnek Rally2-es, Rally3-as versenyzők, de például Bodolai Laci is minket választott az R5-tel. Aki ide akar jönni nagyobb autóval azért legyen azzal tisztában, hogy ez nem olyan gyorsasági szakasz amit megszoktunk. Kijelenthető, hogy ha egy klasszikus gyorsasági szakaszon ilyen amatőr rendezvényt szervezünk, nem olyan formában fogjuk lebonyolítani és kiépíteni, mint ha egy Rally3-as verseny is lenne. Mindenféleképpen csökkentett átlagsebességgel kell számolni, jönnek 18 év alatti gyerekek is, ahogy mondtam, cső nélkül, utcai kocsival, gumival. Nem lenne jó egy ilyenen 100 feletti tempóval elesni.

Mondtad, hogy nagyjából hogyan áll a nevezés, de úgy tudom, hogy még nyitott a lehetőség, van helyszíni nevezés is. Valamint megtudtuk, hogy konkrétan ez a verseny hogyan bonyolódik le?

Igen, van lehetőség helyszínen nevezni. Ezek az amatőr versenyek általában egy napos lebonyolításúak. Most már benne vagyunk a novemberben, az óraátállítás miatt már öt órakor gyakorlatilag vaksötét van, nem is nagyon rendelkeznek lámpákkal ezek az autók, nem is nagyon van tapasztalata ezeknek a versenyzőknek, ezért a korai kezdés. Vasárnap reggel hatkor kezdünk, és aki a technikait befejezte, az mehet pályát járni. Ahogy mondtam, ez nem egy lezárt pálya, magánút, de nem sorompóval lezárt. Úgy kell felkészülni, és olyan autóval kell pályát járni, hogy ez nem egy lezárt szakasz lesz. Fél nyolckor zárjuk, nyolcig lehet pályát járni. Úgy gondolom, hogy ezen a három és fél kilométeren háromszor azért le lehet menni, de a két óra lehetőséget. Utána eligazítás. A lebonyolítás tekintetében Alsótelekes felől jövünk Rudabánya irányába. Felvezetéssel kettéosztjuk a mezőnyt, a végén pedig a safety car lejön és ellenőrzi, hogy a pálya rendben van-e. A stop zóna a főút kereszteződésénél van. Jobbra található egy széles, kemény kavicsos jó talajú út, ahol a szervízparkot berendezzük. Aki lejött, a stopból be is tud fordulni és megy a szervizparkba. Rendszám nélküli autóval nyugodtan lehet jönni, mert nem megy a főútra. A körökből terveink szerint négy lesz. Az a cél, hogy 4-fél 5 magasságáig ezt befejezzük.

Aki még kedvet kap, akkor a helyszínen vagy a szombati fakultatívon jelentkezzen?

Még elérhető az űrlap, így nyugodtan küldhetnek e-mailt is. A 120 fős limit még nyáridőhöz van számolva, de úgy gondolom, hogy a jelenlegi létszám már megfelelő, a szervizpark is szellősebb lesz, és talán könnyebben elérhető, hogy még a sötétedés előtt végezzünk, de egy pár nevezést még hajlandóak vagyunk befogadni.

BELÉPŐK:
Rendező a nézők számára a verseny megtekintését belépőjegy vásárlásához köti, a belépőjegy ára 1000.-Ft, formátuma karszalag. A karszalagok meglétét a pálya területén a biztonsági szolgálat ellenőrizheti. A belépőjegyek bevételének 50%-át Rendező felajánlja az Ózdi Rally versenyen elhunyt néző Énekes Richárd, és a versenyen megsérült sportbíró Verasztó Anita számára.